неделя, 25 март 2012 г.

Полезна информация за тези, които купуват недвижим имот




Искате собствен дом. Предстои ви проучване на пазара на недвижими имоти – цени, местонахождение на имота, вид строителство /старо, ново, монолитно, панелно/, инфраструктура – път, автобусни спирки, детски градини, училища, магазини. В тези първи стъпки може да ползвате и брокери на недвижими имоти, ако не успеете сами или чрез познати и приятели да намерите имота, който търсите. Известните и с опит строителни фирми има и собствени интернет сайтове с подробна информация за изпълняваните строежи – снимки, квадратури, схеми и скици на имотите, както и цени и начини на плащане. Помнете, че ако имотът е намерен чрез брокер на недвижими имоти, то вие му дължите комисионна за услугата – 2-3 % от продажната цена, която сте договорили с продавача. Преди да извършите огледа на имот, прочетете внимателно договора за посредничество / или друг документ/, който ви предлага брокера. В него са упоменати условията за начина на плащане на комисионната. Не ви съветваме да търсите имот чрез брокер, преди да сте одобрен за кредит. Преди да отидете в банката за кредит, трябва да сте наясно с цената на имота, както и колко може да отделяте месечно от семейния чист доход /всички приходи минус всички разходи/ за погасителни вноски. Съветваме ви 50-60% от чистия месечен доход да остава за семейна издръжка.



Вие сте взели решение за покупка на имот, като за целта е необходим и кредит. Трябва вие лично или с помощта на кредитни консултанти да изберете банка кредитор, от която ще получите сумата , която не ви достига за покупката. По принцип услугите на кредитните консултанти са безплатни. Те получават възнаграждение от банката, която ви кредитира. Бъдете внимателни, ако ви искат пари. В интернет има достатъчно информация за кредитни консултанти.

Вече сте уточнили банката, като сте сравнили няколко оферти. Избрали сте тази, която има най-нисък ГПР /годишен процент на разходите/ и най-ниски други разходи /имуществена застраховка и застраховка Живот/. ГПР е най-важният показател, по който може да сравнявате и оценявате различни оферти. В ГПР се включват освен договорената лихва, и дължимите такси и комисионни към банките (такса за разглеждане на документи, комисионни за обработка, годишни или месечни такси и др.). Таксите са за сметка на клиента и заедно с договорената годишна лихва формират общия разход (като процент от сумата на кредита), който заемателя трябва да покрие.

Кредитната институция ще провери вашата кредитоспособност. Всяка банка има собствена методика за оценка на кредитоспособността. Колкото е по-добра кредитоспособността ви, толкова по-добра оферта ще ви предложи банката. Ще ви изискат документи за семейните / съпруг,съпруга/ доходи и за семейното ви положение. Вие трябва да представите копие на лична карта; трудов договор / постоянен трудов договор от минимум 6 месеца/; документ за трудово възнаграждение; договори за управление; удостоверение по чл.87 ал.6 от ДОПК за наличие или липса на задължения към държавата за купувачите и продавачите на имота; доходи от ренти; аренди; наеми и други, които може да докажете документално. Ако имате доходи като собственик на фирма, то трябва да представите счетоводен баланс, отчет за приходи и разходи и данъчна декларация за една пълна финансова година. Банката ще изиска експертна оценка на имота, който се купува. Тази оценка се извършва от външна фирма, с която банката има договореност или от служители на самата банка. Експертната оценка е важна, тъй като банката кредитира между 70 и 80 % от експертната стойност. В кредитния бум 2007-2008 г. някои банки кредитираха и на 100 % . При положение, че имате просрочен /и/ кредит /и/, вероятността да получите нов кредит е много малка, да не кажем нулева.
На банката ще са и необходими и документи, които засягат имота, който ще бъде закупен от вас и съответно ипотекиран в полза на кредитора. Тези документи са : нотариален акт за собственост / продавачът на имота трябва да ви снабди с копие от акта за собственост/; данъчна оценка на имота / продавачът го получава от съответната община/; удостоверение за наличие/липса на вещни тежести върху имота /продавачът го изисква от службата по вписванията /; скица на имота; предварителен договор за покупко-продажба, подписан от купувача и продавача на имота. По закон разходите по покупко-продажбата могат да се поделят на половина между купувача и продавача. В практиката обаче, най-често разходите са за сметка на купувача, но това е въпрос на договорка.Ако се ипотекира имот в строеж, то се изискват и следните документи: актуална скица – виза за проектиране; разрешение за строеж, одобрен архитектурен проект, протоколи за заверени коти и нива; удостоверение от съответната общината по чл.181 от ЗУТ за изпълнен груб строеж.






Един хубав ден ви се обаждат, че сте одобрен да получите жадувания кредит. Определя се дата за изповядване на сделката пред нотариус. Пред нотариуса първо се изповядва договора за покупко-продажбата на имота, чрез който вие ставате собственик на имота. Разходите по покупко-продажбата са: нотариална такса, местен данък /това е най-големия разход и се плаща в полза на общинския бюджет – 2 – 2,6% върху материалния интерес/, такса вписване в Агенцията по вписване и банкова такса. Непосредствено след това се вписва и договорната /или законова / ипотека за недвижимия имот, с която вие се съгласявате, че при не спазване на кредитния договор, банката може да продаде имота ви, за да се възмезди. Разходите за договорната ипотека са : нотариална такса, такса вписване и банкова такса. Информирайте се предварително от юриста на банката за тези разходи.

Остава да имате постоянна работа и да плащате редовно кредита си, което ви го пожелаваме.

1 коментар: